Verloskundige Praktijk De Roerstreek

Net even die extra aandacht..

Je zwangerschap en de verloskundige praktijk in de regio Roerdalen en Herten

Een (eerste) zwangerschap kan overweldigend zijn. Wat moet je regelen, wat komt erbij kijken en waar houd je rekening mee? Wij vertellen je graag meer over onder andere de eerste afspraak, vervolgafspraken, onderzoeken tijdens de zwangerschap en echo’s.

De eerste afspraak

Wij vinden het belangrijk dat je, naast de intake en algehele controle, voldoende gelegenheid krijgt om vragen te stellen. Daarom plannen wij voor de eerste afspraak 45 minuten in. Voor elke volgende afspraak reserveren we minimaal 15 minuten.

Wat doen we de eerste keer?

Tijdens de eerste controle geven wij je informatie over onze praktijk. Daarna nemen wij een aantal vragen met je door die voor ons van belang zijn om te weten, zodat wij je een zo goed mogelijke zorg kunnen verlenen. De vragen gaan bijvoorbeeld over je gezondheid en je menstruatiecyclus. Aansluitend vinden er een korte controle en een echo plaats. Tot slot krijg je informatie mee die je thuis rustig door kunt lezen.

Vervolgafspraken

Controles vinden plaatst volgens dit schema:

• tot 24 weken: eenmaal per 4 weken
  • 24-30 weken: eenmaal per 3 weken
  • 30-36 weken: eenmaal per 2 weken
  • vanaf 36 weken: wekelijks

Tijdens deze controle letten wij op je gewicht, bloeddruk, de groei en de ligging van je kindje en luisteren we naar het hartje. Daarnaast geven we informatie en is er voldoende gelegenheid om vragen te stellen.

Voorbereiding

Je kunt voorafgaand aan de eerste afspraak al veel informatie online verzamelen. Daarvoor kun je gebruikmaken van een aantal websites:

Bevalling & kraambed

Onderzoeken tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap krijg je verschillende onderzoeken aangeboden. Hiermee kun je laten onderzoeken of je kindje mogelijk een aandoening of lichamelijke afwijking heeft. Of ziek kan worden omdat de moeder een infectieziekte heeft of door antistoffen in haar bloed.

• bloedonderzoek zwangeren: Je bloed wordt op 3 infectieziekten onderzocht: hepatitis B, hiv en syfilis. Ook worden de bloedgroepen ABO, Rhesus D, Rhesus C bepaald. Verder wordt onderzocht of je antistoffen tegen bloedgroepen hebt.
  • De NIPT (niet-invasieve prenatale test) is een bloedtest. Hiermee kun je in je bloed laten onderzoeken of er aanwijzingen zijn dat je kindje down, edwards- of patausyndroom heeft. zie folder NIPT test.
  • 13 en 20 weken echo: met deze echo's wordt gekeken of je kindje een lichamelijke afwijking heeft. Een lichamelijke afwijking betekent dat een een deel van het lichaam van het kindje er anders uitziet dan normaal. zie folder 13 en 20 weken echo.

Bij het eerste bezoek aan ons vragen wij of je meer wilt weten over de NIPT test en 13/20 wekenecho. Dit zijn namelijk onderzoeken waarvoor je kan kiezen, deze zijn niet verplicht. Bij een afwijkende uitslag wordt je altijd doorverwezen naar een PND centrum.

Echo's

Tijdens je zwangerschap krijg je meerdere echo’s aangeboden. Deze echo’s vinden plaats in de praktijk en in het Laurentius ziekenhuis te Roermond. De echo’s die worden aangeboden zijn:

Intacte zwangerschap

Bij de eerste afspraak in de praktijk kan er met de echo gekeken worden of het een goede zwangerschap is waarbij hartactie te zien is. Deze echo vindt plaats rond 8 weken. Met een volle blaas lukt dit meestal via de buik, soms kan het zo zijn dat er inwendig gekeken moet worden, bijvoorbeeld door de ligging van de baarmoeder.

Termijnecho

Deze zal plaatsvinden tussen de 10 en 12 weken zwangerschap. Tijdens deze echo wordt de exacte zwangerschapstermijn bepaald aan de hand van de grootte van de foetus. Deze echo vindt plaats in de praktijk.

Structureel echoscopisch onderzoek bij 13 weken

Deze echo vindt plaats in het Laurentius ziekenhuis tussen de 12+3 en 14+3 weken. De 13 weken is een medisch onderzoek naar lichamelijke afwijkingen bij het kind. Je kiest zelf of je de 13 weken echo wilt.

Structureel echoscopisch onderzoek bij 20 weken

Deze echo vindt plaats in het Laurentius ziekenhuis tussen de 18 en 22 weken zwangerschap. Tijdens deze echo kijken ze naar de ontwikkeling van de organen van het kind. Ook wordt gekeken of het kind goed groeit, of er voldoende vruchtwater is en waar de placenta zich bevindt. Tevens kan het geslacht worden bepaald. Je kiest zelf of je 20 weken echo wilt

Bij afwijkingen wordt je altijd doorverwezen naar een PND centrum.

Wil je extra informatie? Zie de folder over de 13 en 20-wekenecho.

Groei-echo

Deze echo vindt plaats bij 32 weken zwangerschap. Tijdens de 32-wekenecho kijken we naar de groei van het kind, de hoeveelheid vruchtwater en de plaats van de placenta. Deze echo doen we bij ons op de praktijk.

Liggingsecho

Deze echo vindt bij 36 weken plaats. Tijdens deze echo kijken we naar de ligging van het kind. Dit gebeurt in de praktijk.

Miskraam

Als een zwangerschap voor de 16e week eindigt en het vruchtje spontaan wordt uitgedreven, spreken we van een spontane abortus of een miskraam.

Hoe vaak komt een miskraam voor?

De meeste miskramen vinden plaats vóór 13 weken, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Tussen de 10% en 15% van alle zwangerschappen eindigt voor 16 weken in een miskraam.

De oorzaak

Bij 90% van de miskramen is er sprake van een aanlegstoornis, bijvoorbeeld een chromosoomafwijking, of een fout in de celdeling. De vrucht wordt niet goed aangelegd en groeit niet verder. Het lichaam stoot het dan af.

Wat kun je verwachten als je een miskraam krijgt?

• Bloedverlies
    De hoeveelheid bloedverlies is verschillend, maar onder meer afhankelijk van de zwangerschapsduur. Vaak verlies je bij een miskraam veel meer bloed dan bij een menstruatie.
  • Verlies van stolsels
    Het bloedverlies gaat vaak gepaard met het verlies van bloedstolsels, donkerrood van kleur en glad van vorm.
  • Buikpijn
    Krampende pijn in de onderbuik (menstruatie-achtige pijn) die enkele uren hevig kan aanhouden. De pijn kan uitstralen naar de rug en bovenbenen.
  • Soms is er een vruchtzakje te zien, afhankelijk van de zwangerschapsduur. De vruchtzak is herkenbaar als een met vocht gevuld blaasje met een vliezig omhulsel, dat gedeeltelijk met roze vlokken is bekleed. In de meeste gevallen is het vruchtje zelf niet te herkennen.

Het bloedverlies en de buikpijn kunnen enkele uren hevig zijn, waarna de hoeveelheid bloedverlies moet afnemen en de buikpijn minder moet worden. Daarna kun je nog enkele dagen helderrood bloed verliezen en buikkrampen hebben. Het bloed wordt uiteindelijk donkerbruin en zal na 1 tot 2 weken stoppen.

Beleid

Meestal komt een miskraam vanzelf op gang. Soms zorgt het lichaam niet zelf voor uitdrijving van het vruchtje of is er sprake van gedeeltelijke uitdrijving. Dan is een verwijzing naar de gynaecoloog noodzakelijk. Deze zal met jou de verschillende mogelijkheden van behandeling bespreken.

Wanneer moet je ons bellen?

• Bij hevig of langdurig bloedverlies. Zeker als je sterretjes ziet of flauwvalt.
  • Als je krampende pijn of hevig bloedverlies blijft houden gedurende enkele dagen.
  • Als je meer dan 38°C koorts hebt.
  • Bij ongerustheid of vragen.

Wil je meer weten over een miskraam of heb je hulp nodig bij geestelijk of lichamelijk herstel? Neem contact op.

Ja, ik wil meer informatie over hulp na een miskraam